sad sad .

sad

تفاوت سیم جوش و الکترود جوشکاری در چیست؟

سیم جوش و الکترود جوشکاری
سیم ‏جوش در واقع یک سیم مفتولی بدون پوشش یا با پوشش نازک است. ولی در الکترود یک پوشش ضخیم به نام فلاکس وجود دارد. سیم جوش قابل خم شدن و انحنا بوده در حالی که الکترود سفت و مستقیم است. هرکدام از این دو، نماینده یک نوع روش جوشکاری از نوع قوس الکتریکی هستند. در جوشکاری سیم مستقیم، سیم جوش وظیفه انتقال جریان قوس الکتریکی به قطعه کاری و پر کردن فضای خالی بین دو قطعه را بر عهده دارد. در حالی که در جوشکاری الکترودی، الکترود این مسئولیت را بر عهده دارد. هردویشان مصرف می‏‌شوند و لذا نیاز به تعویض دارند. سرعت اتمام الکترودها به دفعات بیشتر از سیم‏ جوش‏‌ است و لذا نیاز به دفعات تعویض بیشتری دارند.

سیم جوش چیست؟
سیم جوش از یک هسته فلزی تشکیل شده که کارکرد آن عبور جریان الکتریسیته به منظور ایجاد قوس الکتریکی و پرکردن فضای بین دو قطعه به طور همزمان است. پوشش سیم جوش که فلاکس نام دارد برای حفاظت از سیم جوش و جلوگیری از زنگ‌‏زدگی و واکنش‌های شیمیایی دیگر به کار گرفته می‌شود.

سیم جوش از یک طرف به اسپول (قرقره) متصل بوده و طول بسیار زیادی دارد. به همین جهت نیازی به صرف زمان جهت وارد کردن سیم جوش جدید در حین کار نیست. به منظور افزایش دقت کار، سیم از طرف دیگر از درون یک نازل برنزی عبور می‌کند تا به قطعه برسد. در مورد سیم جوش‌های معمولی فقط در فضای بسته می‌‌توان کار کرد چرا که در صورت وزش باد برای گازهای حفاظتی مشکل ایجاد می‌شود.

مزایای استفاده از سیم جوش
در این نوع جوشکاری از جریان برق مستقیم DC استفاده می‌گردد که موجب پایدار شدن جریان قوس الکتریکی می‌شود

با این روش هر قطعه‌ای را در هر مکانی می‌توان جوشکاری کرد.
جوشکاری به شکل بسیار زیبایی انجام شده و ترشحات اضافی بسیار کمی به جا می‌‏ماند.
میزان گازهای آلوده و سمی در طول فرآیند بسیار کم است.
در صورت مجرب بودن جوشکار، فرآیند می‌تواند به شکل اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک انجام شود.
این روش، دارای نرخ تولید بالا می‌باشد، چرا که در مقایسه با روش الکترودی، زمان صرف شده برای تعویض الکترود حذف می‌شود.

الکترود جوشکاری چیست؟
الکترود جوشکاری دارای یک هسته و پوشش است. هسته آن یک میله فلزی است که به عنوان یک الکترود عمل کرده و جریان برق را از خود عبور می‌دهد و موجب ایجاد قوس الکتریکی بین نوک الکترود و قطعه کاری می‌گردد. جنس هسته الکترود ترجیحا باید از جنس همان ماده‏ای باشد که قرار است فرآیند جوش بر روی آن انجام شود. الکترود در طول فرآیند ذوب شده و به عنوان ماده پر کننده بین دو قطعه کاری عمل می‌‌کند. پوشش آن به منظور بهبود کارایی جوشکاری استفاده می‌شود. پوشش علاوه بر حفاظت از هسته در مقابل آسیب‌های خارجی همچون زنگ زدگی، با پایدارسازی جریان قوس الکتریکی از طریق ورود موادی که به آسانی یونیزه (تقسیم شدن به ذرات کوچک‌تر تحت اثر بار الکتریکی) می‌شوند، موجب بهبود عملکرد جوشکاری می‌گردد.

 

برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۱۱:۵۵ توسط:هاجری موضوع: نظرات (0)